MYTOLOGI OCH PSYKODRAMA

Svenska Psykodramaskola
Wollmar Yxkullsgatan 37
      118 50 Stockholm

 

                   
Zeus with eagle & lightning,  C5th B.C.

 

 

                            PSYKODRAMA OCH MYTOLOGI

 

                                      20 MAJ – 22 MAJ

 

                                           STOCKHOLM  

I mytologins värld möter vi kunskaper sedan urminnes tider om människan och hennes beteende. Myten handlar om det okända vi saknar ord för. Den visar oss kunskaper om hur vi är. Myten utformades till hjälp för människan att komma till rätta med det svåra i att vara människa.
Myten är en konstform som med hjälp av vår fantasi skapar berättelser om gudar.

 

Olympens gudar, hämtade från det antika Grekland, speglar på ett häpnadsväckande sätt olika aspekter i människans väsen och är fortfarande en väg till ökad självkännedom. Homeros genialitet bestod i att han, genom att skapa gudarna till människans avbild och inte tvärtom, gav människorna en spegel att betrakta sig själva i. De tolv olympiska gudarna förvandlades genom hans penna till tolv mänskliga grundkaraktärer och därmed var västerlandets första psykoanalytiska teori född. När Homeros delar upp människans inre i tolv likvärdiga delar och ger varje del gudomlig status, överlämnar han till oss ett galleri av gudar och gudinnor och därmed en mytologisk spegel att betrakta oss själva i.

Euripides tar vid där Homeros slutar och ger oss en plats, en scen där det är tillåtet att vara mänsklig i alla dess aspekter. Euripides storverk är att han på teaterscenen gestaltar människans möte med sina inre gudar. De verkliga huvudrollsinnehavarna i dramat är alltid gudarna, de tolv mänskliga drivkrafter som är så svåra att erkänna, tygla och balansera, medan hjältarna och hjältinnorna fungerar som teaterpublikens egna identifikationsobjekt, figurer som vi kan känna igen oss själva i. Med dem kan vi gråta och skratta, glädjas och förfasas. När trubadurerna, kören eller skådespelarna bär fram berättelsen till åskådarna, öppnas dörren till något djupt förborgat inom oss, utan att vi egentigen förstått hur det gick till. Detta är konstens och helandets magi.

 

Dionysos-psykodramats väg till självkännedom

Om de tolv olympiska gudarna är avbilder av människans inre så är den trettonde guden - Dionysos - mera komplicerad än så. Han är en symbol för själva livets gåtfullhet, för det i vår existens som inte låter sig inordnas i färdiga koncept eller begripas genom logiska analyser och rationellt tänkande. Dionysos är en metafor för det ogripbara, det obegripliga och det obönhörliga i livet. Han dyker upp oväntad och oombedd - alltid med budskap om en oönskad men nödvändig förändring av vad helst det än må vara som stagnerat och därför inte längre växer och utvecklas.

Dionysos var den gåtfulle kaos- och skaparguden vars tempel var teatern. Hans helgedom var livets scen, platsen där varje människas livsdrama utspelas. Från teaterscenen ventilerades heta politiska frågor och djupt mänskliga dilemman, alltid återkopplade till sambandet mellan den enskilda människans inre drivkrafter och de utmaningar som livet envisas med att ställa henne inför. Andra gudar hyllades med högstämda hymner och allvarsamma ceremonier. Dionysos firade man med vilda karnevaler, ödesmättade tragedispel och hemliga, nattliga invigningar i livsmysteriet.

Psykodramats rötter är den dionysiska teatern. Dr J.L. Moreno skapade en modern form av psykoterapi med teaterns metod och en filosofi påverkad av den dionysiska teatern. Han är pionjär inom gruppsykoterapi och utvecklade former som sociodrama och sociometri /läran om hur vi väljer varandra i grupper/ liksom metoder som rollbyte, spegling och dubblering. Teorin/filosofin hör hemma i den humanistiska och existentiella psykologin men metoderna ser vi även inom KBT-träning.

 

I seminariet kommer vi att bekanta oss med de tolv olympiska gudarna, deras mask och kontramask/de destruktiva delarna av guden som uppstår då vi slutar att vara skapande/.Särskilt viktiga för självkännedom och ökad mognad är Apollon, Visdomens gud, som ovanför sitt tempel hade inskriften ”Känn Dig Själv” liksom Afrodite, Kärlekens gudinna som i kärlekens mysterier lär oss mer om oss själva.
Vi kommer att använda färdiga masker för de olika gudarna, som ett rollgalleri att kunna använda oss av i aktionen på scenen. Regiträning för erfarna deltagare kommer att erbjudas.

 

Marie Clahr, författare till boken ”Den Gudomliga Spegeln” har i 20 års tid forskat i dessa kunskaper. Hon är idag coach för GAIA Leadership AB:s konsulter i grekisk mytologi, där bl.a. profilinstrumentet Galleri Olympen används för att kunna känna igen sina egna personlighetsdrag. Därigenom öppnas möjligheten att förstå sig själv bättre och kunna frigöra sin egen unika skaparkraft. 

Ifrån Iliadens berättelse om Agamemnons utmaningar i det trojanska kriget har Marie skapat ett material med tolv akter som används gestaltande av konsulterna för att illustrera ledarskapets utmaningar.

Inga förkunskaper krävs.

Seminariet är övningar/dramer varvade med föreläsningar. Alla slags yrkesgrupper är välkomna.

Intyg utfärdas efter genomgången kurs.

 

Kurslokal

innerstad, Stockholm

 

Tid:

torsdag 20 maj 18.30 – 21.30,fredag  21 maj 10.00- 19.00, lördag  22 maj 10.00- 15.00

 

Kostnad:

2 500:- inkl. moms. /privatpersoner/ 3 000:- inkl. moms /egen företagare/arbetsgivare/

 

Antal deltagare: max 16 deltagare 

 

Lärare

Marie Clahr Hallberg

psykodramaledare, socionom, författare

konsult i egen verksamhet. utbildare vid GAIA Leadership 

Kerstin Jurdell

socionom, psykodramaregissör, T.E.P.

grundare av Svenska Psykodramaskolan

Lärare i psykodrama sedan 20 år i Sverige, Tyskland, Finland, Norge och Portugal.

Privat verksam. Tidigare undervisat c:a 20 år i socialt arbete.

Gästlärare vid kurser i Etik och Ledarskap /Gävle Högskola.

 

Information kan nås via:

Svenska Psykodramaskolan

Email: psykodramaskolan@gmail.com

tfn/fax: 08/ 658 22 48 / mobil 0708/ 58 22 48

www.psykodramaskolan.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0